Tuesday, March 29, 2011

Masalah... Masalah...

Bukan niat nak buka pekung di dada tapi dada ni dah tak tahan sangat nak menanggung. Marah, sakit hati, kecewa, semuanya dah buat sarang kat dalam hati ni. Umur yang makin meningkat ni sepatutnya selari dengan akal fikiran yang makin matang. Ini tidak, dah besar panjang, ada anak bini, tapi otak masih lagi tak boleh nak fikir. Masa kecil, mak ayah dah susah payah nak jaga kita. Bagi makan, pakai. Bila dah besar, pandai-pandailah bantu mak ayah pula. Bukannya tahu menyusahkan saja. Perkataan yang paling kasar nak keluar kat mulut ni.. Dari kecil sampai besar, tak habis2 nak susahkan orang..

Orang tua biasalah. Kalau ada 10 orang anak pun, 10 10 dia sayang. Mana diaorg reti nak abaikan anak-anak. Apa yang anak buat, tak kira betul atau salah, mestilah diaorg nak bela. Dah namanya mak dengan ayah. Diaorg yang lahirkan anak ni kat dunia, of course lah diaorg nak anak diaorg hidup senang dan tak menderita.

Tapi, kita ni sebagai anak, takkan masa susah dan derita je baru nak cari mak ayah. Masa senang, ada nak ingat mak ayah? Ada nak pikir mak ayah makan apa kat rumah? Kalau ada duit lebih, ada nak hantar bagi mak ayah? Besarkan perut sendiri tau lah pulak. Perut mak ayah yang makin kempis tu ada diaorg nak kisah? Nasib baik mak ayah ni ada anak lain yang sanggup berhempas pulas bekerja. Asal ada duit lebih je, mak ayah lah yang diutamakan.

Bila mak ayah dah senang lenang, hidup suka ria, riang gembira, barulah datang anak bertuah nak minta tolong itu ini. Angkut semua anak bini, menempek dengan mak ayah bila dah mula susah. Mak mana yang tak sayang anak? Yang tak suka anak balik ke pangkuan? Tapi kalau balik nak menyusahkan, buat apa? Kang ditegur, lain pulak cerita nya. Cakap elok2 bukannya nak faham bahasa.

Harap-harap, raya tahun ni tak bertukar jadi perang dunia. Semoga hamba-hamba Allah yang terlibat ni sedar, insaf, bertaubat!!! Melarikan diri bukanlah jalan penyelesaian. Ingatlah Allah, perbaikilah segala kesilapan sementara masih ada nyawa ni. Kepada yang terpaksa menahan marah dan sakit hati, sama-sama lah kita berdoa agar Allah tenangkan hati kita dan jadikan kita orang yang sabar...

Allahu Akbar... Semoga Allah permudahkan segala-galanya...

No comments:

Post a Comment