Wednesday, May 4, 2011

Kelas Jahit Sesi 7 - Baju Tidur

Banyak pulak search pasal cara jahit baju tidur ni. Cuti panjang hari tu, sempatlah saya sediakan pola baju tidur untuk di'post'kan. Jum tengok lukisan pola kat bawah:

*Pola belakang tu silap sket. Tang leher tu sepatutnya takyah buka luas macam tu. tu utk bahagian depan je. Yg belakang tu sepatutnya 1/2 inci je ke bawah. Sorry yer!!

Cara-cara:
  1. Lukis pola depan dan belakang. Ceraikan bahagian atas dan bawah bagi pola depan. Tekapkan pola pada kain dan gunting. (Tanda star adalah lipatan kain).
  2. Mula-mula cantum bahagian atas baju (depan dan belakang). Untuk bahagian depan, lebih kain sebanyak 3" diperlukan untuk butang.
  3. Cantum badan di bahagian belakang.
  4. Untuk badan di bahagian depan, jahit jelujur terlebih dahulu. Kemudian tarik benang supaya kain berkedut. Ukur lebar kain yang telah berkedut agar sepadan dengan lebar dada (pola depan bahagian atas).
  5. Jahit kain badan yang berkedut dengan bahagian atas baju dan jahit juga dengan badan di sebelah belakang (cantumkan).
  6. Line berwarna hijau yang saya lukiskan di atas, boleh dikemaskan dengan lace. Jika tak mahu lace, boleh kemas seperti biasa.
  7. Last sekali, jahitkan butang.
  8. SIAP!!!
Senang saja kan?

Lupa pula nak jelaskan ukuran pada pola... Sorry..

a - lebar bahu
b - bahu ke dada - 2"
c - lilitan dada bahagi 4
d - labuh baju (mengikut citarasa masing-masing)
e - lilitan pinggang bahagi 4
f - pinggang ke punggung (biasanya 8")
g - lilitan punggung bahagi 4
h - lebar baju (biasanya g + 1")
i - lebihan kain untuk kedutan (biasanya 4-6")

Perhatian:
  • Untuk jahitan butang, lebihan kain 3" itu perlu dilipat ke bahagian dalam. Seeloknya tampal kertas gam di bahagian dalam supaya lebih kemas.
  • Sekiranya ingin menggunakan lace pada bahagian dada depan, jahit lace pada kain di bahagian atas dulu. Kemudian baru cantum dengan kain di bahagian bawah yang telah dikedutkan.
  • Baju tidur ni boleh dijahit tanpa tangan (seperti gambar). Boleh juga dijahit dengan tangan. Cantumkan sahaja.
  • Sesuai juga dijadikan baju mengandung kerana bahagian depan yang lebar (kedutan).
Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment