Friday, June 10, 2011

Jubah / Dress Labuh

Dah lama sebenarnya teringin nak jahit jubah ni. Jubah version moden tapi tak ada ketat sangat. Muat-muat badan je, kira sedap pakai lah. Actually, cikgu jahit saya dulu tak ajar pun jahit jubah ni. Tapi saya buat pandai-pandai sendiri. Saya guna pola untuk baju kurung moden dan panjangkan labuh baju. Untuk jubah ni, saya tak buat zip belakang macam baju kurung moden sebab taknak ketat sangat. Untuk mudah pakai, saya tak buat dart.

Boleh tengok gambar jubah saya kat bawah:


Gambar tak cantik sangat coz camera tak power. Pakai camera hp je tu.. Lupa nak mention, bukaan lengan saya buat lebar, ala-ala saloma gitu. Leher pulak saya buat macam baju kurung jahit bukaan bawah tu saya buat bentuk ovul. Boleh lah kan? Nak pola ke? Nanti saya post yer...


3 comments:

  1. Sabar ek Su.. Nak mendrawing ni tak sempat lagi. Tapi kalo nak cepat, boleh refer kat pola baju kurung moden. Just panjangkan labuh baju n jangan buat dart kat bahagian depan. Tak perlu buat zip belakang. Leher tu buat macam baju kurung.

    ReplyDelete
  2. Alrite my dear sister, kalo senang2 nanti upload la...su baru jer abis potong kain untuk kurung kedah inspired dari post akak aritu :)

    ReplyDelete