Thursday, October 13, 2011

Borang Pendaftaran E-Kasih

Rasanya umum mengetahui tentang isi kandungan bajet 2012 yang dibentangkan oleh YAB PM kita pada 7 Oktober yang lepas. Salah satunya adalah pemberian RM500 kepada rakyat Malaysia yang mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM3,000 sebulan. Untuk berita lanjut, boleh refer website Berita Harian (click).

Apabila baca berita ni, saya teringat saudara mara dan jiran tetangga di kampung. Ramai yang layak. Namun, mengikut kenyataan dalam Berita Harian tu, individu berkenaan perlu berdaftar dengan E-Kasih melalui LHDN. Borang pendaftaran boleh didapati di website LHDN. Saya cuba juga cari dalam website LHDN, tapi tak jumpa pula. Kebetulan, tengah google-menggoogle, saya terjumpa website http://www.ekasih.gov.my/

Tapi, saya terfikir, kalau dah orang tu miskin, mana lah dia tahu pasal internet2 ni kan? Apatah lagi nak isi borang melalui website. So, saya cadangkan, sekiranya teman-teman ada saudara mara, jiran tetangga atau kenalan yang benar-benar layak untuk dapat bantuan ni, ringan2 kan tulang anda untuk membantu mereka membuat pendaftaran E-Kasih ni. Kalau tak silap saya, selain dapat bantuan RM500 ni, pemegang kad E-Kasih juga boleh membeli barangan keperluan rumah dengan harga murah di pasaraya tertentu (Giant salah satunya).

Jadi, saya sertakan link di bawah untuk memudahkan anda membuat pendaftaran. Tapi pendaftaran ni untuk pendapatan RM1,500 (bandar) dan RM1,000 (luar bandar) sahaja. Untuk yang bawah RM3,000 tu, rasanya kena daftar kat LHDN juga.


Sama-sama kita menolong rakyat Malaysia yang masih memerlukan...

2 comments:

  1. kenapa x boleh buka borang tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry ni dah lama. boleh cek dgn jabatan kebajikan masyarakat...

      Delete