Wednesday, October 19, 2011

POLA LEHER BAJU KURUNG

Sebelum ni, kalau nak buat leher baju kurung, saya selalunya akan buat lukisan pada kain badan dengan menggunakan pembaris "L". Kakak saya cakap, cara saya tu lambat dan bentuk leher pun tak cantik. Dia bagi contoh "bulan" leher baju, untuk saya tiru. Tapi, sebab dah terlalu selesa dengan cara guna pembaris "L" tu, saya abaikan je. Entah kat mana lah contoh bulan tu sekarang...

Bila dapat tempahan dari pelanggan, saya tengok je lubang leher baju contoh yang diberikan. Nampak kemas dan cantik je bulatannya. Beberapa hari lepas pula, teman office saya cakap, buatlah "bulan" tu. Senang sikit. Cantik pun cantik...

Saya fikir2 balik, betul juga. Kenapalah sebelum ni, tak terbuka hati nak buat bulan tu??? So, balik rumah hari tu, terus saya ambil kertas manila kad dan lukiskan "bulan" tu. Tapi, bulan tu tak boleh lukis sesuka hati rupanya. Saya fikir punya fikir, saya come out dengan 1 idea...

Jeng Jeng Jeng...



Gambar kat atas ni, adalah lakaran penuh untuk leher baju. Untuk buat bulan pada kertas manila tu, saya belah tengah bulatan leher tu (garisan hijau menegak). Titik temu garisan hijau tu penting sebagai penanda. garisan hijau mendatar tu merupakan garisan atas baju (bahu). Bulan yang telah siap akan ditekap di bahagian dalam kain yang dilipat 4. Mudah saja kan?

Kepada kawan-kawan yang masih tercari-cari cara nak buat lubang leher baju kurung ni, boleh cuba cara saya ni. Kalau tak faham, jangan segan bertanya. Kalau ada masa, saya tunjuk cara jahit pula (yang ni kena lengkap dengan gambar, baru orang mudah faham).

Ok, selamat mencuba....

No comments:

Post a Comment