Friday, December 30, 2011

Aniza Medical Centre vs Poliklinik Murni

Sudah ditakdirkan, saya betul-betul demam hari Rabu lepas. Hari Selasa tu dah start batuk-batuk. Balik rumah, basah lencun kena hujan. Malam tu takleh nak tidur, kepala bergoyang-goyang macam naik bot laju.

Esoknya, hari Rabu, saya memang tak pergi kerjalah. Lepas Zuhur, abang bawa saya pergi Klinik Murni (panel company saya). Sampai je sana, pembantu klinik bagitahu, doktor baru nak rehat. So, kena tunggu sejam atau lebih. So, kami keluar dari klinik dan pergi ke Klinik Aniza (panel company abang).

Ingatkan pergi time weekday plus office hour, Klinik Aniza ni ok lah. Tapi masuk-masuk je....

Doktor: Sakit apa?
Saya: Demam
(Doktor ambil tape ukur suhu, lekat kat dahi, pastu geleng2 kepala)
Doktor: Demam takda
(Saya terkejut. Takda? Tengok dia tulis temperature 36.5 C)
Doktor: Ada selsema?
(Saya angguk)
(Doktor minta nurse sebelah dia cari nama ubat dalam PC)
Doktor: Ada batuk?
(Saya angguk)
(Doktor minta nurse sebelah dia cari nama ubat dalam PC)
Doktor: Ada sakit tekak?
(Saya angguk lagi)
(Doktor minta lagi nurse sebelah dia cari nama ubat dalam PC)
Doktor: bla bla bla bla (entah apa dia cakap, saya tak paham. perlahan campur dengan sleng "k****g".)

Itu saja check up nya. Saya keluar, ambil ubat dengan rasa bengang!

Balik rumah, saya hanya berani makan PCM je. Sebab ubat-ubat lain yang dia bagi tu buat saya tak yakin. Dia tak check pun saya, hanya sekadar bertanya... huhu...

Telan 2 biji PCM, kepala still goyang. Hidung berair-air.. After 4 jam, telan lagi 2 biji, still sama. Batuk makin kuat dan berkahak.

Masuk hari kedua (Khamis), kepala goyang-goyang lagi. Lepas solat Subuh, mesej orang office, bagitahu nak MC lagi.

Kali ni, pergi awal sikit. Terus ke Klinik Murni. Masuk2 je...

Doktor: Kenapa?
Saya: Ni dah hari ketiga saya batuk, selsema, pening. Makan panadol pun tak hilang.
Doktor: Ada demam tak?
Saya: (teringat doktor semalam cakap tak demam) Entahlah, badan macam tak panas sgt.
(Doktor ambil penyukat suhu yg mcm pistol tu, tembak kat dahi)
Doktor: Panas ni, demam lah ni.
(Doktor check BP, pernafasan, tekak)
Doktor: Sakit kepala tak? Dah teruk ni. Kalau selsema, batuk macam ni, mesti sakit kepala. Rehatlah, jangan minum air sejuk. Jus buah pun jangan minum. Minum air suam banyak-banyak.

Alhamdulillah, lega sikit rasa... Balik makan ubat, tidur. Hari Jumaat saya dah boleh bangun dengan senang dan boleh pergi kerja....

Haaa... kalau nak cerita pasal Klinik Aniza ni, banyak sgt. Sebab ini bukan kali pertama. Panjang pulak post ni nanti. To be continue lah bila ada masa....

3 comments:

  1. Replies
    1. Renny pernah ada experience gak ke? Kita dah lama tak pergi, since dah pindah rumah ni, lagi la tak jenguk ke sana dah. huhu

      Delete
  2. Ada.. memang x puas ati dengan service Nye..

    ReplyDelete