Tuesday, December 27, 2011

Pening + Penat = Nak Demam....

Penat tak terkira. Kepala pun goyang-goyang dah ni. Hidung pedih jer. Tekak perit, asyik batuk.

Hari Khamis minggu lepas, saya telefon kakak kat Banting. Minta tolong dia datang rumah saya untuk tolong kemas dan angkut barang plus bersihkan rumah kat Saujana. Nasib baik dia setuju. Pagi-pagi lagi hari Sabtu tu, dia sampai. Kakak saya ni cergas orang nya. Sekejab je dia sumbat kain baju saya ke dalam beg dan barang-barang ke dalam kotak.

Lepas solat Zuhur, kami bertolak ke Saujana dengan 2 kereta yang penuh dengan barang. Sampai saja Saujana, operasi membasuh lantai bermula. Aduyai, sakit belakang tak terkira sebab terbongkok-bongkok memberus lantai. Betis pula cramp sebab turun naik tangga. Pukul 12 malam baru kami berhenti dan balik Bukit Beruntung semula.

The next day, same thing happened. Pagi kemas barang, lepas Zuhur bertolak ke Saujana lagi. Stop kejab kat JUSCO yang baru buka. Shopping dulu barang-barang keperluan yang belum ada. Sampai Saujana, operasi bermula. Basuh lantai tingkat bawah pula plus susun barang dalam kitchen cabinet dan kemas baju. Sambil kemas baju sambil tengok Merlin (nasib baik baik tv siap2, takda lah bosan sangat). Pukul 12 malam gak, perut bunyi-bunyi minta diisi. Dalam perjalanan balik ke Bukit Beruntung, singgah makan dulu. Akhirnya jam 2 pagi baru sampai.

Adei, 2 malam turut-turut tidur lewat. Bangun je pagi Isnin semalam, otak weng. Kakak plan nak balik ke Banting pagi, last2 petang juga, lepas Asar sebab dia penat sangat sampai tertidur atas sofa. Kesian dia, jadi mangsa buli adik dia ni. Atas jasa dia tu lah, satu bilik kat tingkat atas di rumah Saujana tu, saya reserve untuk dia, complete dengan katil dan almari supaya bila dia datang rumah saya nanti, dia ada bilik sendiri yang selesa.

Tak tahu macam mana nak balas jasa kakak sorang ni. Mujur ada dia yang sudi membantu. Nak harapkan ipar duai yang dekat ni, hurm.... no comment. Suami saya a.k.a abang pun, takda nak contact adik beradik dia untuk datang tolong. Tak paham! Tapi bagus juga diaorg tak tolong, tak adalah nanti saya terhutang budi. Baik terhutang budi dengan kakak sendiri yang memang ada di sisi saya setiap masa susah nak senang.

Kalau ikut planning, hari Sabtu ni nak start pindah barang pakai lori. Tak tahulah macam mana keadaan saya nanti. Kakak pula dah tak boleh tolong sebab sekolah dah nak buka, dia mesti sibuk. Terpaksalah saya berhempas pulas sendiri dengan abang... huhu..

5 comments:

  1. Dear...
    Air dicincang tak kan putus...Adik-kakak
    Kakak awk pun paham awk cam ner...
    that's why dia byk membantu...syukur punya kakak yg byk bekorban...

    ReplyDelete
  2. bestnyer ade org bantu :)slamat berpindah sis...

    ReplyDelete
  3. wah..beli umah kat Saujana...dear..u stay bukit beruntung..?? kt mana..? sy semarak.. kita lambat 'jumpa' la..klu x, kan dh boleh kenal2...

    ReplyDelete
  4. Cik Mai: memang penat tapi gumbira.. hehe..

    Umaira: Alhamdulillah.. itulah kasih sayang antara adik dan kakak...

    Suzanais: thanks.. :)

    Qaseh: skrg kat taman bunga raya. Tapi bermula esok, dah duk saujana.. belum terlambat untuk berkenalan..

    Utk semua: Nanti ada masa datang rumah tau. Kita tak buat kenduri besar2 pun. If ada yg nak datang, kita masak utk makan sama2..

    ReplyDelete