Thursday, August 30, 2012

Kisah BFF dan Cici

Hari ni saya ada 2 cerita yang nak dikongsi....
 
Cerita Satu
 
Kawan baik saya (sejak Tingkatan 1 sampai sama-sama masuk UTP dan sampai skrg masih berhubung) melahirkan anak sulungnya semalam, selepas Maghrib. Alhamdulillah, kawan saya ni sihat walaufiat. Cuma, ditakdirkan Allah lebih sayangkan anaknya. Sampai je office tadi, saya terus call dia. Suaranya tenang dan dia redha dengan takdir Allah untuk dia dan suami.
 
Menurut sahabat saya ni, dia mula rasa yang baby dah perut tak bergerak sejak hari Rabu lagi. Pagi Khamis (semalam), air ketuban pecah tapi dia tak tau sebab tak ada rasa sakit. Lepas solat Asar, dia baru rasa sakit dan dia terpaksa drive sendiri pergi klinik sebab husband kerja. Nak tunggu husband balik memang lambat. Sampai saja klinik, klinik tu pulak tutup. Nasib baik ada no. kecemasan yang ditampal kat pintu klinik tu. Kawan saya pun call no. tu dan doktor datang bukakan klinik. Doktor check yang air ketuban dan pecah dan jalan dan buka 6cm.
 
Tunggu ambulan nak hantar hospital kerajaan, tapi lambat pula sebab ambulan ada kes kecemasan. Last-last suami dia minta tolong kawan dia hantarkan kawan saya ni ke hospital swasta. Dah sampai hospital, suami dia pun dah balik, doktor check buka 8cm.Tak sampai sejam kot, dia terus bersalin. Tapi, babynya memang dah tak bernyawa lah tu.
 
Pagi tadi mak dia sampai dari kampung, uruskan jenazah semua. Dia masih kat kat hospital. Katanya hari ni dah boleh keluar sebab dia tak ada sebarang masalah. Syukurlah, Allah bagi dia ketabahan dan menghadapi ujian ni. InsyaAllah, ada lagi rezeki di masa hadapan.
 
Cerita Dua
 
Pasal Cici. Semalam hari ketiga Cici tinggal dengan kami. Lepas balik kerja semalam, macam biasa lah, saya bagi susu. Biasanya lepas minum susu, Cici akan tidur tapi semalam dia tak nak tidur, asyik menangis je. Letak atas riba menangis, dalam sangkat pun menangis. Lepas tu abang rasa perut Cici macam kembung. Terus saya suruh abang sapu minyak. Bila dah sapu minyak tu, dia kentut. Pastu berak. 2 kali jugak lah dia berak. Lepas dah berak tu, terus tidur, tak sedar apa sampai malam.
 
Pagi tadi, saya buka je pintu bilik, Cici terus bangun. Terus menjerit. Sementara saya panaskan nasi utk sahur, abang bagi susu kat Cici. Dah minum susu pun dia nangis. Abang gengam Cici dengan kedua-dua tangan dia lepas tu riba. Terus diam. Rupanya Cici sejuk. So, saya suruh abang pindahkan sangkar Cici ke family area tingkat atas since kat situ panas sikit. Bila dah alih sangkar tu, elok pulak dia tidur. Betullah, Cici sejuk.
 
Kesian Cici. Harap2 malam ni Cici tak sakit lagi.

2 comments:

  1. Untuk Jid, tabahkan hati. Allah nak bagi yg lebih baik, insyaAllah.

    Rajinnya jaga Cici supo jaga baby..hehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Husband aku lah beria2.. huhu... nak x nak, kena tlg laa.. sian gok ke anok kucing tu.. huhu.. tu baru anok kucing. kalu jupo anok org, xtau lah gano dina weh.. hhu

      Delete