Monday, October 28, 2013

STRESS YANG AMAT

Minggu ni adalah minggu stress. Tanggal 31 Oktober ni, seminar akan berlangsung dan saya sebagai 'assigned officer' untuk seminar ni akan dipertanggungjawabkan atas semua yg berlaku nanti. Baik atau buruk, kena ready. Takut... first time handle big event. Banyak benda lagi tak settle, aduhhh harap semuanya berjalan lancar.

Kerja banyak, stress. Bila balik rumah, emosi tak stabil. Rasa nak nangis, nak jerit kuat kuat... waaaaaaaa air mata dah mengalir laju ni.

Nangis bukan sebab kerja tapi sebab nasib diri.

Ya, saya bukanlah seorang yg alim, yg warak, yg sentiasa redha dgn apa Allah tentukan utk saya. Cuma saya cuba sedaya upaya utk berfikiran positif. Think positive, talk positive. Tapi saya bukan malaikat.... setan setan itu sentiasa menghasut minda saya. Setan setan itu selalu buat saya ragu ragu.

Tolonglah, tolonglah ya Allah, kuatkan iman saya. Teguhkan pendirian saya. Saya tidak mahu jadi hamba yg kufur, yg tidak bersyukur, yg menafikan ketetapanMu... huhuhuhu...

Sedih sedih sedih. Tak tahu nak gambarkan macam mana. 

Kamu kamu dan kamu, tolong jgn provoke saya dgn produk kamu yg konon bagus, berkesan ke apa ke. Kamu bukan ditempat saya. Kamu tak rasa apa yg saya rada. Jangan kerana kamu, saya menyalahkan takdir. Tolong jangan kasihani saya. Saya tak pernah rasa susah, tak pernah rasa ingin diberi simpati. 

Kamu patut kasihankan org yg ada anak ramai tp tak cukup duit utk jaga anak dgn sempurna. Kamu patut tolong mereka dgn hasil jualan produk kamu tu.

Saya kena kuat. Saya kena tabah. Saya kena yakin yg Allah tahu apa yg terbaik utk saya. Saat jari ni tgh menaip ni, hati saya ada je nak nafikan. Setannnn.... tolong berambus! 

Allah, lindungi daku dari hasutan setan setan itu. Teguhkanlah keimananku.... amin, amin, yg rabbal alamin.....

Saturday, October 5, 2013

SEKADAR BERKONGSI CERITA

Tak tau nak classify cerita ni as cerita sedih atau pun tak. Memang pada awalnya saya rasa sedih, tapi after 2, 3 hari, sedih tu dah hilang, malah timbul rasa lega & terus berangan for next step utk teruskan apa yg ada sekarang.

Kalau ikut plan yg dibuat beberapa bulan yg lepas, hari ni sepatutnya saya sedang bercuti. Bercuti panjang utk menjaga sesorang yg bergelar anak. Saya tak tau apakah saya buat silap percaturan atau saya tidak tegas dalam hal ni. Anak yg sepatutnya saya ambil & jaga sebagai anak angkag ini, dijangka lahir pada 28 Sept 2013. Namun, perancangan Allah lebih tepat. 

Saya dah pohon cuti selama 4 minggu bermula 30 sept hingga 25 oct. Suami juga sudah berkira2 utk buat majlis akikah pada hari raya haji nanti. Memandangkan saya akan bercuti lama, jadual kerja saya sepanjang hari sebelum bercuti memang padat. Tambahan pula, saya sudah dimaklumkan lebih awal yg saya kena hadir kursus pada 28-29 sept. So, plan awal memang cantik. Selepas baki dari kursus, anak itu akan kami ambil.

Tapi, apa yg dirancang belum tentu akan jadi kenyataan. Anak itu lahir 2 minggu lebih awal, iaitu 16 sept. Memikirkan saya tidak dapat mengubah cuti di saat2 akhir, & dalam masa yg sama saya ingin anak itu meluangkan sedikit masa bersama ibu kandungnya sebelum mereka berpisah, saya biarkan saja anak itu bersama ibu kandungnya. Seperti yg dijanjikan, anak itu saya akan ambil pada 30 sept.

2 minggu kasih sayang terjalin erat antara anak & ibu. Ditambah pula dgn susu badan yg telah diberikan kepada anak. Seminggu selepas dilahirkan, saya siap sedia untuk uruskan pendaftaran surat beranak & membuat surat perakuan pengangkatan. Tapi, jalannya begitu sukar apabila si ibu merayu & menangis agar tidak memisahkan dia dan anaknya.

Pada masa tu, saya menjadi marah, sedih, kecewa & macam2 perasaan megatif yg timbul. Namun saya tidak sampai hati utk memaksa apatah lagi utk bersikap keras. Walaupun keluarga si ibu menyebelahi saya, tapi saya tidaklah kejam utk merampas saja anak itu dari pangkuan ibunya.

Dengan hati yg berat, saya mengalah. Sebaik saja suami menekan minyak kereta utk beredar dari rumah itu, saya tidak dapat menahan sebak. Saya menangis sepuas2nya. Saya benar2 kecewa.

Barang2 anak yg telah dibeli, saya biarkan saja ianya tersimpan, tanpa saya lihat atau sentuh. Saya tak mahu timbul rasa benci & sakit hati hati. Biarlah, ini takdir Allah utk saya. Anak itu bukan diciptakan utk saya.

Saya doakan anak itu bahagia dan membesar menjadi hamba Allah yg solehah yg beriman & bertakwa. Kepada si ibu, saya doakan semoga Allah mengampunkan dosamu & memurahkan rezeki kamu agar anak itu dapat dibesarkan dalam keadaan yg sempurna. 

The end...

Tuesday, October 1, 2013

KAIN BARU! KAIN BARU!

Suka suka suka...
Hari ni saya ambik cuti rehat, saya nak rehatkan minda yg penat berkursus di hujung minggu....
Tup2, rupanya ada parcel nak tiba...
Taadaaaa... stok baru kain cotton dari vietnam. Perghhh cantek2 semuanya. Terus saya upload kat fb.. hehe...
Ni laaa kain nyer...

SOLD

SOLD

SOLD

SOLD

SOLD

SOLD

Ada 6 pilihan corak menarik dgn pelbagai warna2 ceria.. klik sini utk gambar2 lain yer..