Tuesday, July 28, 2015

TEMPAHAN RAYA 2015

Alhamdulillah, syukur kepada Allah dan terima kasih kepada sahabat/pelanggan tersayang. Walaupun butik saya belum berusia setahun, saya dapat banyak tempahan untuk hari raya yang lepas. Memang tak menang tangan sebab saya menjahit sendiri. Hanya kadang-kadang je saya dibantu oleh anak saudara. 

Macam-macam dugaan yang terpaksa dihadapi. Kalau ikut planning, semua tempahan mesti siap sebelum puasa, kononnya bulan puasa tak nak menjahit. Nak rehat dan fokus pada ibadah je. Tapi apakan daya, ada saja masalah timbul. Tapi syukur juga sebab masih mampu berterawih...

Antara dugaan terbesar adalah demam. Teruk juga saya demam di bulan puasa, Mungkin kerana cuaca panas dan kurang minum air. Dan yang paling menguji kesabaran saya ialah kerenah pelanggan. Banyak baju yang kena alter / jahit semula sebab perubahan ukuran. Ukur sebelum puasa, baju siap bulan puasa, badan dah kurus, So baju kena kecilkan. Ada juga yang badan naik, so kena besarkan. Baju kanak-kanak pun sama, sekejab je membesar, tak sampai raya, baju raya dah tak muat, so kena buat baru (walaupun masa jahit baju raya tu, ukuran dah lebihkan). 

Walau apa pun dugaan, saya masih mampu bersabar dan tersenyum sebab saya yakin inilah rintangan yg saya kena hadapi dalam mencari rezeki yang halal dan berkat. So apabila semuanya sudah setel, lega sangat. Alhamdulillah.. Boleh beraya dengan tenang walaupun baju raya sendiri terpaksa beli siap.

Ni saya nak belanja gambar-gambar baju raya yang saya jahit. Tak semua baju saya sempat ambil gambar. Masa tengah demam tu, memang dah tak sempat nak fikir nak ambil gambar baju. Siap jer terus bagi customer. So ini jer lah yang ada... Layan...

Kurung moden mak & anak. Baju lining satin & lace

Kurung pahang dari kain pelikat cap mangga (kain beli dari butik saya)

Kurung tradisional dan kurung moden dari kain sulam indonesia. Baju mak & anak

Kurung tradisional mak & anak

Kurung tradisional sedondon mak & anak

Kurung moden nursing dengan border lace

Kurung tradisional dan kurung pahang dua beradik

Jubah princess cut dan jubah A line

Atas: Punjabi suit dari kain saree.
Bawah: Kurung pahang dan kurung tradisional
Baju dua beradik

No comments:

Post a Comment