Wednesday, November 18, 2015

TUTORIAL - BAJU KURUNG MINI (Part 1)

Assalamualaikum.

Saya nak bagi tutorial free untuk buat baju kurung mini. Baju kurung mini ni umpama blaus, polanya lebih kurang sahaja. Malah, ianya lebih simple dan sesuai dipakai sepasang atau digandingkan dengan apa saja skirt/seluar.

Inilah rupa baju kurung mini yang saya maksudkan. Saya jahit sepasang dengan skirt, so boleh lah pakai untuk pergi kerja atau kenduri. Dan saya tak jahit dart langsung, lebih suka longgar tapi selesa.
Untuk tutorial part 1 ni, saya nak ajar lukis pola dulu. Boleh follow cara lukis pola ikut gambar di bawah. 

Ini pola untuk sepasang baju kurung mini dan skirt seliseh depan
A-B
Lebar bahu bahagi 2
A-C
Keliling dada bahagi 4
C-D
Keliling dada bahagi 4 dan tambah ½ inci
A-E
Labuh baju (melepasi paras punggung)
E-F
Keliling punggung bahagi 4 dan tambah 1 inci
A-a
3 inci
B
Turun ke bawah satu inci
b2
Titik tengah garisan B ke bawah
b1-b2
¾ inci
G-I
Panjang tangan
G-H
Keliling dada bahagi 4
I-J
Pergelangan tangan bahagi 2
G-g
4 inci
h
Titik tengah garisan G ke H dan tambah ½ inci (ke bawah)
K-L
Keliling pinggang bahagi 4
M-N
Keliling pinggang bahagi 4
K-O
Labuh skirt
O-P
Keliling pinggang bahagi 4

Bahagian lubang leher tu, tak perlu buat pola. Boleh terus lukis kat kertas gam. Rujuk gambar di bawah untuk ukuran standard badan saiz S/M.

Boleh tambah atau kurangkan ukuran ikut keselesaan masing-masing
Nanti saya kongsi langkah seterusnya di Part 2. Try lukis pola ni dulu. Kalau ada masalah, taip kat komen. Nanti saya reply. Rajin-rajin lah jenguk post ni untuk baca reply saya sebab anda mungkin tak dapat notification bila saya dah reply komen anda nanti.

Ok, selamat mencuba...

1 comment:

  1. Tq atas ilmu yg dberi. Semoga puan dmurahkn rzeki....

    ReplyDelete